Informacje ogólne
Notariusz jest powołany do dokonywania czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną. Notariusz w zakresie swoich uprawnień, działa jako osoba zaufania publicznego, korzystając z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego.
Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz jest obowiązany czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne. Notariusz jest obowiązany udzielać stronom niezbędnych wyjaśnień dotyczących dokonywanej czynności notarialnej. Notariusz odmówi dokonania czynności notarialnej sprzecznej z prawem. Notariusz jest obowiązany zachować w tajemnicy okoliczności sprawy, o których powziął wiadomość ze względu na wykonywane czynności notarialne.
Zgodnie z ustawą z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, notariusz, jako instytucja obowiązana, rejestruje, a następnie przekazuje do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej informacje o wszystkich transakcjach, których równowartość przekracza 15.000 euro. Jeżeli okoliczności transakcji wskazują, że może ona mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu, notariusz ma obowiązek zarejestrować taką transakcję, bez względu na jej wartość i charakter.
Rodzaje czynności
Notariusz dokonuje następujących czynności:
- sporządza akty notarialne;
1a) sporządza akty poświadczenia dziedziczenia;
1b) podejmuje czynności dotyczące europejskiego poświadczenia spadkowego;
1c) podejmuje czynności związane z zarządem sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej; - sporządza poświadczenia;
- (uchylony);
- spisuje protokoły;
- sporządza protesty weksli i czeków;
- przyjmuje na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe, dokumenty, dane na informatycznym nośniku danych, o którym mowa w przepisach o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;
- sporządza wypisy, odpisy i wyciągi dokumentów;
- sporządza, na żądanie stron, projekty aktów, oświadczeń i innych dokumentów;
8a) składa wnioski o wpis w księdze wieczystej wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę wpisu w księdze wieczystej; - sporządza inne czynności wynikające z odrębnych przepisów.
Dokumenty
Dokumenty potrzebne do sporządzenia aktu notarialnego wraz z danymi stron powinny być dostarczone do Kancelarii wcześniej (w oryginałach, kserokopiach, bądź za pomocą poczty elektronicznej). W celu ustalenia, jakie dokumenty będą niezbędne do sporządzenia czynności prosimy o kontakt z Kancelarią. Prosimy także o dostarczenie danych stron czynności objętej aktem notarialnym, które to dane powinny obejmować: imiona, nazwiska, imiona rodziców, numery dokumentu tożsamości, PESEL, stan cywilny, adres zamieszkania, a w przypadku osób prawnych – pełną nazwę z danymi przedstawicieli, numery rejestru, REGON, NIP, adres siedziby.
W przypadku, gdy przedmiotem aktu notarialnego jest nieruchomość bądź prawo, dla których została założona księga wieczysta, wymagane jest dostarczenie aktualnego odpisu tej księgi. Wniosek o odpis składa się w sądzie na urzędowym formularzu. Opłata sądowa za wydanie odpisu zwykłego księgi wieczystej wynosi 30 zł.
W przypadku, gdy przedmiotem aktu notarialnego jest spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, wymagane jest dostarczenie aktualnego zaświadczenia ze Spółdzielni. Jeśli prawo to nie ma założonej księgi wieczystej wzmianka o tym powinna być zamieszczona w treści zaświadczenia.
W przypadku, gdy przedmiotem aktu bądź dokumentu, na którym notariusz poświadcza podpis jest prawo nabyte uprzednio tytułem spadku, zasiedzenia, a po 1 I 2007 również tytułem darowizny i nieodpłatnego zniesienia współwłasności, prosimy o dostarczenie zaświadczenia Naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego potwierdzającego, iż został uregulowany podatek od spadków i darowizn.
W przypadku, gdy przedmiotem aktu notarialnego jest nieruchomość gruntowa prosimy o dostarczenia wypisu z rejestru gruntów oraz zaświadczenia o przeznaczeniu gruntu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Do sporządzenia aktu poświadczenia dziedziczenia niezbędne jest dostarczenie odpisu skróconego aktu zgonu spadkodawcy oraz zaświadczenie o posiadanym przez spadkodawcę numerze PESEL, odpisów skróconych aktów urodzenia jego zstępnych (w przypadku osób, które zmieniły nazwisko – odpisów skróconych aktów małżeństwa), odpisu skróconego aktu małżeństwa, gdy spadkodawca w chwili śmierci pozostawał w związku małżeńskim. Jeżeli któryś ze spadkobierców ustawowych nie dożył otwarcia spadku, osoby powołane do spadku w dalszej kolejności powinny dostarczyć jego odpis skrócony aktu zgonu. W przypadku dziedziczenia testamentowego należy dostarczyć wszystkie testamenty, które sporządził spadkodawca. Jeżeli jakiś testatment został notarialnie lub sądownie otwarty i ogłoszony, należy dostarczyć protokół z dokonania tej czynności. Jeżeli któryś ze spadkobierców składał oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku albo zawarta była umowa o zrzeczenie się dziedziczenia, należy dostarczyć wypisy aktów notarialnych dokumentujących te czynności.
Pragniemy zwrócić Państwa uwagę, iż w każdym wypadku prosimy o kontakt z Kancelarią w celu ostatecznego ustalenia, jakie dokumenty należy dostarczyć do sporządzenia czynności notarialnej.
Miejsce sporządzenia czynności
Czynności notarialnych notariusz dokonuje w kancelarii notarialnej. Czynność notarialna może być dokonana także w innym miejscu, jeżeli przemawia za tym charakter czynności lub szczególne okoliczności. Dotyczy to w szczególności sporządzania protokołów zgromadzeń wspólników spółek, członków spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz sytuacji, gdy osoba biorąca udział w czynności notarialnej, z uwagi na stan zdrowia albo inne okoliczności, nie może stawić się osobiście w Kancelarii.